(Forutsetninger for alle tidsplaner er oppstart før sommeren 2018)
Prognoser.
2019 | 2020 | 2021 | |
Månedlig Omsetning | 163800 | 300101 | 414477 |
Årsoverskudd | 107185 | 486925 | 785971 |
Verdi av selskapet | 1071846 | 4869251 | 7859710 |
Fase 1. Utvidelse og modernisering av arbeidskapasitet. TIDSPLAN 6 MÅNEDER.
- Modernisering av CRM system – Kapitalbehov ca NOK 180 000
- Ansettelseskostnader- Kapitalbehov ca NOK 50 000
- Ansette 1 behovsrådgiver som etterhvert også kan bidra med salgsfunksjonen. Kapitalbehov NOK 60 000 * 1 * 3 mnd = NOK 180 000
- Opplæring og utvikling av behovsrådgiver – Kapitalbehov NOK 30 000 * 3 mnd = NOK 90 000
- Sikringsbuffer fase 1 = NOK 100 000
Tilsammen fase 1. NOK 600 000
Vi antar at fase 1 kan være gjennomført innen utløpet av 2018. I slutten av fase 1 ser vi også at omsetning pr måned kan ligge på i underkant av NOK 100 000 og realistisk driftsunderskudd pr måned på ca NOK 3500
Fase 2. Programvare og teknologiutvikling. TIDSPLAN 48 MÅNEDER
(Ventet oppstart høsten 2018)
- Leie inn 1 softwareutvikler. Kapitalbehov kr 60 000 * 24 mnd = kr 1 440 000
- Intelligent grensesnitt for behovsrådgivning
- Kommunikasjonsportal
- Plattform for AI
- Doodle planlegging
- Affiliate utvikling
- Provisjon og ordresystem 24 SevenOffice
- Eventuelle nødvendige integrasjoner
- Kontinuerlig utvikling, innovasjoner og forbedringer utover dette – Kapitalbehov NOK 30 000 * 24 mnd = NOK 720 000
- Sikringsbuffer fase 2 = 100 000 kroner
Tilsammen fase 2. NOK 2 260 000 *
I årene 2019, 2020 og 2021 forventes drift på en stabil måte selv om programvareutvikling vil foregå i bakgrunnen. Driften kan gjennomføres mer eller mindre uavhengig av denne programvareutviklingen. Dog er det svært ønskelig og nødvendig at brukerne blir involvert i å sette premisser for utviklingen. Primo 2019 ansettes 1 behovsrådgiver. Samme i året 2020 og 2021. Dette vil være bakgrunnen for overstående prognoser. Sikringsbuffer for driften generelt =NOK 140 000.
*Det er viktig å notere at hele fase 2 og deler av fase 1 er definert i vår skattefunnavtale med Norges Forskningsråd. Aktiviteter i fase 1 og 2 som er inkludert i skattefunnavtalen har vært igang i lengre tid. Det vil i praksis si at påløpte kostnader i prosjektet vil bli inndekket fra skattemyndighetene med 20% skattefradrag som vil bli trukket fra overskuddet eventuelt godskrives ved underskudd. Forutsetning for dette er at skattefunngodkjennelsen også blir videreført i årene fremover. Effekten av dette vil også inngå som en slags sikringsbuffer.
TOTALT INVESTERINGSBEHOV
OVER 54 MÅNEDER
=3 000 000 kroner
Planen er å legge ut 25% av alle aksjer (7500 aksjer). Dette vil prise disse til NOK 400 pr aksje.
Planlagte scenarier for 3 hele driftsår 2019, 2020 og 2021 (referanse til overstående prognoser)
Første hele driftsår 2019:
Forutsetninger:
- Normalt, erfart* produsert volum pr behovsrådgiver * Gjennomsnitt av 131 beste uker siste 4 år.
- Normalt, erfart og forutsigbart kostnadsnivå
- 2,5 behovsrådgivere
- Prisnivå som idag
- Ingen forventede synergier eller kvalitetsforbedringer
Andre hele driftsår 2020:
Forutsetninger:
- Normalt, erfart* produsert volum pr behovsrådgiver pluss en forventet produksjonsøkning (ca 20% eller 2 B5K4 i uken) som følge av synergier, forbedringer i arbeidsverktøy og rutiner som begynner å fungere bra. *Gjennomsnitt av 131 beste uker siste 4 år
- Prisnivå 110 % av det opprinnelige
- Normalt, erfart og forutsigbart kostnadsnivå
- 3,5 behovsrådgivere
- Kvalitetsforbedringer begynner å komme
Tredje hele driftsår 2021:
Forutsetninger:
- Produsert volum pr behovsrådgiver øker videre med ca 10% (1 B5K5 i uken) som følge av kvalitetsforbedring på grunn av smartere IT, erfaring, synergi og stordriftsfordeler grunnet verdi av informasjon
- Normalt, erfart og forutsigbart kostnadsnivå
- 4,5 behovsrådgivere
- Prisnivå 120 % av det opprinnelige
- Kvalitetsforbedringer