Publisert Legg igjen en kommentar

Hvordan leter jeg etter min neste kunde (MNK)?

Alle bedrifter leter etter deres neste kunde. Alle bedrifter (nesten alle) er opptatt av dette alltid. Alle bedrifter mener de har stålkontroll på det vi kaller segmenteringskriterier. Både i forbrukermarkedet og i forretningsmarkedet er dette et ekstremt heftig tema hos markeds- og salgsfolk.

La oss konsentrere oss om forretningsmarkedet. Her sier vi at etterspørselen eller tilbøyeligheten til å kjøpe er avledet. Den er avledet eller avhengig av den etterspørselen bedriften ser f.eks i forbrukermarkedet hvis det er der de finner sine kunder. Den er også avledet av hva konkurrenter gjør. Mange bedrifter liker ikke å være  dårligere en sine konkurrenter på noen områder. Det er kanskje det vi kaller sunn konkurranse som bringer verden fremover.

En bedrift i forretningsmarkedet som vil lete etter sin neste kunde må ha dette i tankene hele tiden. Det er rimelig å anta at alle bedrifter som investerer i leverandørers produkter, tjenester og løsninger har disse to momentene i bakhodet. Hva skal jeg investere i (anskaffe) for å gjøre MINE kunder fornøyde? Hva skal jeg investere i (anskaffe) for å bli eller være bedre enn MINE konkurrenter?

I TILLEGG kommer alle segmenteringskriteriene vi setter opp for HVILKEN BEDRIFT som passer best for oss. De mest klassiske er:

  • Årlig omsetning
  • Driftsresultat
  • Egenkapital
  • Antall ansatte
  • Bransje
  • Geografisk tihørighet
  • Antall filialer

Ved siden av dette er det også mulig å tenke seg flere kriterier:

  • Bedriftskulturen mht innovasjonsvilje og evne
  • Bedriftskulturen mht endringsvilje og evne
  • Ansattes preferanser mht overstående
  • Ordne opp selv eller anskaffe løsninger utenfra .
  • Bedriftens kjernekompetanse og forretningsidè

Begge de ovennevnte grupper av segmenteringskriterier kan utvides i det uendelige. Særlig den siste da det er bare kreativiteten som setter grenser her. Alle bedrifter tenker sik som beskrevet over. Ihvertfall en eller et par ganger i året inntil de blir overmannet av kortsiktige og mer operasjonelle gjøremål. Kunsen er å gjøre dette systematisk og kontinuerlig. Til det kreves disiplin  og en grunnleggende enighet om at dette er viktig. Er det kanskje ikke alle bedrifter der ute som er interessante for oss?

Heldigvis gir den teknologiske utviklingen og markedsuviklingen oss her nye muligheter. Kunstig intelligens og BIG DATA kan hjelpe oss med å overvåke kriteriene våre og ikke minst lage nye. Inbound marketing tankegang, nye kommunikasjonsformer (sosiale medier), og nye annonsemuligheter (affiliate) gjør at kundene selv hjelper oss med segmenteringskriteriene. Nye og fleksible kundeoppfølgingssystemer (CRM) hjelper oss med prioriteringen og gjør disiplin mulig.

 

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.