Publisert Legg igjen en kommentar

Fordyrende mellomledd i en digitalisert verden

I dagligtalen, men også i faglige sammenhenger, snakker vi om fordyrende mellomledd. I den enkle oppfatningen er det aktører i en salgs- eller kjøpsprosess som er unødvendige eller lite nyttige. Ikke særlig nødvendige for at riktig produkt eller tjeneste skal komme frem til den riktige brukeren eller kunden til riktig pris og kostnadsnivå. I dagens virkelighet er det mange som er redd for at nettopp de er et fordyrende mellomledd. Hvorfor mase med å besøke et kjøpesenter eller motebutikk? Vi kan jo bare kjøpe på Zalando. I mange bransjer, både i forbrukermarkedet og i bedriftsmarkedet, er det mange som stiller seg spørsmål av denne typen. Det er sunt og nødvendig og av og til av helt avgjørende betydning å reflektere over dette.

Hvordan kan jeg vite om jeg ikke er et fordyrende mellomledd? Et vanskelig spørsmål. De beste og enkleste svar på spørsmålet er: Har jeg en kunde (kunder)? Hvis svaret er ja kan du puste litt lettere. Er kunden (e) fornøyd? Hvis ja pust enda lettere. Har jeg kunder i fremtiden? Vanskelig spørsmål fordi vi har ikke fasiten ennå. Det er der mange føler at de befinner seg.

Heldigvis er det slik at vi kan påvirke fremtiden. I det minste vår egen fremtid. For å få en slik ønskverdig fremtid er det viktig å finne ut følgende. Tilfører jeg noe som har verdi for kunden enten det er i forbrukermarkedet eller bedriftsmarkedet? Ofte kan selve produktet rent fysisk ta strake veien uansett selv om i noen bransjer er det nok fordelaktig med en viss «ompakking» av produktleveranser underveis.  Verdien for kunden vil derfor ofte (som regel) kunne bestå av noe annet.

Det er mye som tyder på at dette «noe annet» består av informasjon om og kommunikasjon omkring behov. Bidrag til at kundene reduserer sin usikkerhet omkring hva som er de riktige produktene og tjenestene. Eliminere risikoen for feilkjøp. Skape tilfredshet og trygghet i kjøpsprosessen. Ikke minst minimere kundenes tidsbruk i en vurderingsprosess som ofte kan være veldig komplisert i en verden med en myriade av muligheter. Ofte er det også slik at en forbruker eller bedrift hverken kjenner et behov og heller ikke kjenner til noe produkt som dekker dette behovet.Det hjelper ikke at et produkt eller løsning er veldig billig og bra hvis ingen vet at det eksisterer. Det er heller ikke noe moro å ha funnet opp verdens beste produkt hvis man ikke vet om noen har behov for det.

Spørsmålet er derfor: Hjelper vi noen med noe som har verdi? Det er dette spørsmålet vi må ha et JA på. Det neste spørsmålet er: Er noen villig til å betale for denne verdien og i såfall hvem er det? Er det sluttkunden direkte som har denne betalingsvilligheten eller er det foregående ledd? Hva er foregående ledd i vår digitaliserte verden?  Slike og mange andre beslektede spørsmål hører til innen de fleste leveringskjeder idag. Det snakkes masse om innovasjon, teknologi, disrupsjon også videre. Kanskje et tema å ta stilling til er det litt gammeldagse ORGANISERING. Hvordan er kjøps- og anskaffelsesprosessene organisert. Hvordan er salgsprosessene organisert. Alt er egentlig en og samme prosess men sett og observert fra forskjellig ståsted.  Hadde det vært mulig å se dette i et slags fugleperspektiv og se om noe kunne vært organisert anderledes?

 

 

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.