Publisert Legg igjen en kommentar

Problem: Nye idèer og løsninger blokkeres

Selgere blokkeres av vaktbikkjer, dørvakter, telefonblokkering, ignorering, prioritering av tid, fordommer, konservatisme og endringsvegring. Dette gjelder både selgere internt i en bedrift og vanlige eksterne selgere. Alle ansatte i en bedrift er potensielle selgere internt enten det gjelder idèer til løsninger av et problem eller  til utnyttelse av muligheter. Bedrifter og samfunnet taper enorme verdier på grunn av den store tregheten som ligger i disse fenomenene. Det er også et faktum at det negative i disse prosessene også har en kostnad. Salgsfolk blir påført mye tidsspille som kunne blitt anvendt mye mer produktivt. Folk på kjøpersiden bruker masse energi og stress på å «beskytte seg». Man har jo en jobb å gjøre. Selvsagt er skepsis sunt. Ikke alle løsninger fortjener å bli tatt i bruk. Spørsmålet er: Fortjener alle løsninger å bli evaluert? Ikke nødvendigvis. Stikkord her er relevans. Hvis en løsning eller idè er relevant til f.eks et problem i en bedrift vil det være klokt å bruke tid på å evaluere.

Løsningen ligger i tilgangen på informasjon. Kvalitet på kommunikasjon, organisering og tilgjengeliggjøring av dette. Informasjonsteknologi bærer i seg løsningen på mye, men vi mennesker henger noe etter i utnyttelsen av dette. Privat bruker vi idag Google og Facebook til det aller meste. I bedriftsverdenen går det en del tregere fordi man liksom må gå i «samlet» tropp. Det er også mange lover, regler og slik gjør vi her forutsetninger som hemmer. Både kjøpende og selgende bedrifter må gå i seg selv for å bli mye mer effektive til å jakte på RELEVANS. Relevans finnes i informasjon men det er ikke så lett å vite hvor den er. Relevans må også testes gjennom kommunikasjon. Kommunikasjonen må også være relevant. Den må foregå til riktig tid. Med de riktige personene og i de riktige sammenhengene. Kommunikasjonen må tillates å være langsom og passiv slik at den minst mulig virker forstyrrende. Med økende relevans og erkjennelse av relevans vil også kommunikasjonen kunne bli mer intens.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.